(‘Stad in Bedrijf’, juli 2003)

Starters met twintig jaar ervaring

Kunst omdat het moet?

EDE – Ja, eigenlijk wel, vinden Robert Eekhof en Hans den Hollander van Art & Identity. Ook steeds meer ondernemers komen erachter dat de associatie met kunst in allerlei opzichten een meerwaarde geeft. Dit voorjaar gingen Eekhof en Den Hollander full speed van start met hun bureau voor kunstzaken en vormgeving: met een spraakmakende expositie in huize Kernhem, een stand op de Regio Business Dagen Gelderse Vallei en een grote opdracht van de Kamer van Koophandel Centraal Gelderland.

Robert Eekhof (R) en Hans den Hollander: ‘Met kunst en aankleding kun je je als bedrijf onderscheiden.’
We zijn een jong bedrijf met twintig jaar ervaring,’ aldus Robert Eekhof en Hans den Hollander, die inderdaad weinig van doorsnee starters hebben. Weinig Edes ook trouwens. Den Hollander woont nabij Gouda en Eekhof weliswaar in Ede, maar daar is hij min of meer toevallig neergestreken na jarenlang verblijf in het buitenland. Beide mannen hebben er al een carrière op zitten. Den Hollander als freelance vormgever, Eekhof als manager bij diverse grote ondernemingen in Azië. Zij leerden elkaar kennen via een gezamenlijke kennis die wist dat zij beiden ‘iets’ met kunst en vormgeving wilden. Na een gedegen voorbereiding sinds januari vorig jaar, is Art & Identity sinds de expositie in maart/april in Kernhem een feit.

Eigen gezicht
Waaruit bestaat die meerwaarde van kunst nu eigenlijk? Eekhof: ‘Ieder bedrijf heeft een identiteit, wil iets uitstralen. Zowel naar buiten als naar de eigen werknemers. Dat het een degelijk bedrijf is, jeugdig, conservatief, of juist niet. Dat kun je onder andere doen door de aankleding van je pand, met de kunst aan de muren, het interieur in de kantoren. Daarmee geef je je bedrijf een eigen gezicht.’ Eekhof en Den Hollander vinden wel dat die kunst moet passen bij het bedrijf. Daarom praten zij uitvoerig met een opdrachtgever om te achterhalen wat hij of zij wil. Daarna gaan zij op zoek naar kunst en objecten die passen bij het bedrijf en bij wat er al staat. Den Hollander: ‘Dus geen pop art aan de muur van een conservatief bedrijf, tenzij de opdrachtgever nadrukkelijk te kennen geeft dat juist wél te willen.’
Juist nu het economisch minder gaat is het volgens Den Hollander zaak om na te denken over de uitstraling van je bedrijf. ‘Met kunst en aankleding kun je je onderscheiden. Het is nu des te belangrijker om daar aandacht aan te besteden.’ Dat bedrijven en instellingen dat belang inzien, blijkt uit het feit dat Art & Identity over opdrachten niet te klagen heeft. Het bedrijf werkt zowel regionaal als landelijk, en is nu zelfs aan de slag voor een opdrachtgever uit Brussel.

De ideale klant
Art & Identity is van vele kunstmarkten thuis. Bedrijven of instellingen die kunstwerken aan de muren willen hebben, kunnen deze bij Art & Identity huren. Art & Identity beschikt over een digitale database van duizenden werken, waaronder veel prenten, maar ook schilderijen, keramiek, glaskunst en beelden. Omdat Eekhof en Den Hollander de meeste kunstwerken betrekken van privé-collecties, is het aanbod uniek en veelzijdig. De opdrachtgever zelf of zijn personeel kan een keuze maken, vaak ook maken Eekhof en Den Hollander een (voor)selectie op basis van wensen van de opdrachtgever. Bij iedere collectie maken Eekhof en Den Hollander een boekje met beschrijvingen van de kunstwerken, biografieën van de kunstenaars en korte uitleg over de verschillende technieken. ‘Dat boekje kan eruit zien zoals de klant wenst. Ten slotte leveren we maatwerk. Sommige bedrijven willen er een voor alle personeelsleden, anderen gebruiken het als relatiegeschenk,’ aldus Eekhof. ‘In ieder geval kun je er zeker van zijn dat de informatie klopt, want we besteden er veel zorg aan.’ Ook kunnen bedrijven bij Art & Identity terecht voor kunstworkshops onder leiding van professionele kunstenaars.
Daarnaast kan Art & Identity ingehuurd worden voor vormgeving, zowel grafische (brochures, huisstijl) als ruimtelijke (inrichting). Voor het laatste werken Eekhof en Den Hollander samen met kunstenaars en interieurontwerpers, onder andere met de ontwerper Ruud-Jan Kokke. Omdat Den Hollander al jaren werkzaam is als grafisch vormgever - hij heeft huisstijlen ontwikkeld voor nationaal en internationaal opererende bedrijven – kent hij die wereld op zijn duimpje.
Een breed aanbod van diensten, aldus. ‘Onze ideale klant is een ondernemer met een leeg pand,’ zeggen Eekhof en Den Hollander dan ook. Maar ook voor een opdrachtgever die een paar schilderijen aan de muur wil hebben, zetten zij zich voor de volle honderd procent in. Want wie van kunst houdt, is bij Art & Identity aan het juiste adres.

Uit Stad in Bedrijf juli 2003. Door Francine Smink, NIEUWE ZINNEN tekst + advies te Ede.

VOOR MEER INFO:
info@art-and-identity.nl
© Art & Identity, © Foto:
Voltastraat 1-D | 6716 AJ Ede |  T (0318) 438909